Hiteles és vonzó munkáltatói márka építése

Hogyan alapoztuk meg szervezeti kultúra méréssel az építkezést a vágyott irányban? – esettanulmány

Kiinduló állapot

Ügyfelünk azzal keresett meg minket, hogy a tapasztalataik szerint csökkent a munkáltatói márkájuk korábbi vonzereje. A jelenség megnyugtató kezelésében kérték a segítségünket, egyúttal abban, hogy továbbra is biztosítani tudják a megfelelően képzett munkaerő folyamatos rendelkezésre állását.

A célunk tehát olyan cégkép kialakítása volt, amely képes felkelteni a munkaerőpiacra lépők figyelmét és hiteles értékígéretekkel a vállalathoz vonzani a kívánt minőségű és mennyiségű munkaerőt. További feladatunk volt a munkáltatói márka belső alakítása, mely támogatja a munkaerő-megtartó képességet és a munkavállalói elégedettséget.

A projekt sikeres végrehajtása érdekében létrejött egy belső munkacsoport a humán és a kommunikációs terület bevonásával. Tanácsadói megbízásunk pedig a munkacsoport szakmai támogatásáról szólt, az alábbi főbb feladatok elvégzésével:

  1. A projekt időkeretén túlmutató intézkedési javaslatok megfogalmazása.
  2. Az aktuális helyzet felmérése, szervezeti és humán kihívások azonosítása.
  3. Az eredmények függvényében fejlesztési irányvonalak meghatározása.
  4. Az elérendő célállapot meghatározása, az ehhez szükséges akcióterv kialakítása.

Megoldás

A megvalósított szervezeti kultúra felmérés alapvető céljai az alábbiak voltak:

  • Megérteni a jelenlegi és a vágyott szervezeti kultúra jellemzőit. Ehhez kérdőíves és interjús adatgyűjtést alkalmaztunk.
  • Rögzíteni egy közös értékplatformot és normarendszert: alapértékeket, vezetői szerepeket és viselkedésmintákat.
  • Javaslatokat tenni a belső és külső munkáltatói márka fejlesztési irányaira.

A projektet az alábbi gondolatmenet szerint terveztük megvalósítani:

MINK VAN? – Feltérképezzük a szervezeti kultúra jellemzőit, a szubkultúrák hálózatát

MIÉRT VAN ÍGY? – Megértjük a kultúra alakító tényezőit, ok-okozati hátterét

MI LEGYEN? – Rögzítjük a közös értékplatformot és elvárt viselkedési normarendszert

HOGYAN ÉRJÜK EL? – Megtervezzük a szervezeti integrációhoz szükséges intézkedéseket

HOGYAN MONDJUK EL? – Megtervezzük a munkáltatói márka alakításának koncepcióját

Ennek érdekében az ügyféllel szoros együttműködésben az alábbi lépéseket tettük:

1. Feladat előkészítés

Igényfelmérést végeztünk, szakmai egyeztetésekkel, az elvárások teljes megismerésével. Meghatároztuk a konkrét feladatokat, valamint a szükséges szakembereket és a várható időráfordítás szükségletüket. Egyeztettük a módszertant és a végrehajtás módját. Ütemeztük az elvégzendő tevékenységeket, kijelöltük a felelősöket és a közreműködőket.

2. Szervezeti kultúra mérése

A megfogalmazott célok alapján pontosan meghatároztuk a felmérés célcsoportját, majd a megfelelő módszertan alkalmazásával elvégeztük a felmérést, feldolgoztuk és kiértékeltük a kapott adatokat. Megvizsgáltuk, hogy a jelenlegi kultúra mennyiben támogatja a szervezeti célrendszer és a stratégia megvalósítását.

3. Elemzés

A felmérés eredménye alapján azonosítottuk a fejlesztendő területeket, meghatároztuk a szükséges fejlesztési intézkedéseket, lépéseket, illetve jó gyakorlatokat, annak érdekében, hogy a szervezet elérje a hosszú távú céljait.

4. Akcióterv

A szervezeti kultúra felmérés adatainak felhasználásával a megrendelővel közösen rögzítettük az elérni kívánt célállapotot, majd annak eléréséhez szükséges akciótervet dolgoztunk ki a határidők és erőforrás-szükséglet megjelölésével.

Az alkalmazott módszer:

Adatgyűjtésre kérdőív és interjúk kombinációját alkalmaztuk, hogy a kvantitatív és kvalitatív információk kiegészítsék és magyarázzák egymást, továbbá releváns ok-okozati következtetéseket vonhassunk le. Ügyfelünk a projekt időpontjában több mint 2000 főt foglalkoztatott. A kérdőív kitöltésére minden munkatárs lehetőséget kapott online módon vagy papír alapon.

A válaszadók között magas volt a vezetők köréből érkezett válaszok száma. Ez már előrevetítette pozitív változtatási hozzáállásukat, amely előfeltétele bármilyen további szervezetfejlesztési lépésnek és esetünkben is nagyban segítette a projektcsapat munkáját.

A felmérésből kapott adatokat úgy jelenítettük meg, hogy a modellben egyszerre legyen látható a válaszadók szerinti jelenlegi, valamint a jövőben elvárt állapot százalékos értéke.

Eredmények

A kérdőívekre és személyes interjúkra alapozott adatgyűjtés megbízható eredménysorral támogatta a következtetések és javaslatok megfogalmazását. A mérés emellett alátámasztotta, megerősítette és további magyarázatokkal gazdagította a korábbi belső kutatások eredményeit.

A kutatás alapján az alábbi főbb megállapításokat tettük:

  • A vezetők és a munkatársak vágytak a változásra, ezt a felmérés és az interjúk is visszaigazolták.
  • A szervezetben kevés volt az igazi vezetői példakép, követendő szerepminta, és más céges kultúrában szerzett pozitív tapasztalat hiányában bizonytalanok voltak, mi lenne jó számukra.
  • A vezetők, akik „jó” vezetőnek tűntek, elszigetelten dolgoztak.
  • Egyértelműen látszott, hogy a szervezeti egységek nem láttak rá egymás működésére.
  • A kommunikációs törekvések jó irányba mutattak, de aktívabb párbeszédre volt szükség.
  • A szervezetben hiányzott az olyan szakembergárda, akik HR oldalon ismernék a szervezetfejlesztés legjobb gyakorlatait, és akik irányadóként, belső támogatóként segítenék a folyamatot.
  • Többféle kultúra működött a szervezeten és a vezetésen belül is, így a gyakorlati intézkedéseknél számolni kellett a szervezeti egységekben tapasztalható különbségekkel.
  • Kultúra-tipológia szempontjából a vágyott változás iránya egyöntetűen a szabályozottság, strukturáltság (kontroll és versengés) felől a rugalmasság (együttműködés, kreativitás) irányába mutatott.

A szervezet egyértelműen kifejezte az igényét, hogy az erősen szabályozott környezetben az eddiginél jobban számítson a humán faktor. Ez a globális szervezeti trendek ismeretében nem volt meglepő és világos programot jelölt ki a vállalat vezetése számára.

A szervezeti kultúra alakításához a következő lépéseket ajánlottuk:

  1. A VÁLTOZÁS IRÁNYA. A felmérés alapján láthatóvá vált, min kell változtatni a szervezetben. Mindezek alapján könnyebb volt meghatározni, hol kell erősíteni, hol kell fenntartani, hol kell elengedni.
  2. HOGYAN? Tekintettel arra a döntésre, hogy változtatásokat kell végrehajtani a vágyott kultúra elérése érdekében, a szervezetnek válaszokat kellett adni a következő két kérdésre: Mit jelent változtatni? Mit jelent nem változtatni?
  3. SZTORIK. Emlékezetes történetekre, eseményekre volt szükség, amelyek illusztrálták a vágyott kultúrát.
  4. VÁLTOZÁSI SZCENÁRIÓK. Két-három konkrét, megvalósítható forgatókönyv készült, amelyek a kultúra megváltoztatásához adtak itinert: Miből kellene többet tennünk? Mit hagyjunk abba? Mit kezdjünk el vagy mit kezdjünk újra?
  5. GYORS SIKEREK. Lista készült néhány kulcsfontosságú, azonnal végrehajtható lépésről, amelyek azonnali lendületet adhatnak a változásnak.
  6. ROADMAP. Szükség volt előre egyeztetett mérföldkövekre, intézkedésekre, sikerkritériumokra mérőszámokkal. A szervezet határozta meg az értékelés módját és az elvárt időkeretet.
  7. VEZETŐK. Pontosan definiálni kellett a vezetők szerepét a változásban. Azokkal a tanulási és fejlesztési feladatokkal együtt, amelyekre a jövő kultúráját működtető vezetők felépítéséhez szükség van.
  8. KOMMUNIKÁCIÓ. A kommunikációs stratégiában részletesen rögzíteni kellett, hogy milyen mechanizmusokat, üzeneteket, szimbólumokat használ a szervezet az új kultúra kommunikálására és fenntartására.

Ügyfelünknél a változások több szinten, több csatornán végzett összehangolt akciókkal és ezeket támogató kommunikációval, a középvezetői szintek bevonásával és a munkatársak meghallgatásával tudtak megvalósulni.